DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 1 juni 2011

Otrevligt gisslandrama pa Ungdomshem (paragraf 12-hem)


Ett valdigt otrevligt drama utspelades i Lidkoping, pa ett paragraf 12-hem, last ungdomshem,  dar man placerar ungdomar, som bland annat har begatt brott, som de ar for  " unga  " for att fa ett sedvanligt fangelsestraff for, vilket kanske anda vore en bra losning, for dessa yngre men sa forhardade brottslingar. 

Det finns olika slag skal, till att ungdomar hamnar pa dessa sa kallade ungdomshem och inte alla ar av det har slaget av kriminella grabbar eller tjejer.

Nagot man borde tanka over, innan man placerar de ihop med andra slag av brott, som drogmissbruk eller overgrepp av skilda slag.

Jag vet att sadana har saker som detta med gisslandramat, inte ar det forsta i sitt slag och jag har manga fler liknande handelsersom jag kanner till och dar jag definitivt anser att personalen har brustit i kompetens nar man inte lyckat stavja sadan har handelser.

Det ar alltid lika ledsamt nar man laser om sadana har saker, som inte borde kunna fa handa alls och som aven ar ett svek mot dessa undomar, fran vuxenvarldens sida.

Det lar knappast vara sista gangen vi far lasa  om sdana har saker som hander pa dessa ungdomshem. 
Precis, som nar det galler drogbehandling av ungdomar, sa kravs valdig speciella manniskor som ska arbeta med dessa ungdomar och det galler i bada fallen. 

Tyvarr vaxer inte sadana vuxna pa trad och inte heller ar det latt att utbilda vuxna, som har svart att kanna sig in hur det kan vara, att vara ungdom pa glid.

Ett av det viktigaste en vuxen aldrig far gora i en sadan har situation, ar att ge upp, utan att att alltid finnas kvar och inte lata dessa ungdomar ges en chans, att  " straffa ut sig  " fran dessa ungdomshem, utan att vara benfast som vuxen och aldrig ge efter for patryckningar av nagot slag.

De har ungdomarna har redan  "lyckats " med detta pa flera stallen innan de hamnat pa dessa undomshem och det ar har man maste ge dessa unga den stadga och trygghet som de faktiskt ar i storsta behov av, efter at ha upplevt det ena vuxensveket efter det andra.


De ska daremot inte daltas med, det ar inte det som de behover , utan den fasta hand som de saknat fran sin omvarld.
Utan laras att man inte far eller ska bete sig sa har och att det ska fa rimliga konsekvenser.


"Gisslandrama på ungdomshem anmält

Fyra ungdomar på ett ungdomshem i Lidköping ska ha tagit en femte som gisslan, hotat honom med kniv och skrikit åt personalen att ge dem nycklar och släppa ut dem, rapporterar P4 Skaraborg.
Händelsen som ägde rum för drygt en vecka sedan har nu anmälts till polisen, Arbetsmiljöverket och Statens institutionsstyrelse. "

Las resten av dagens artikel i Svenska Dagbladet, HAR.

 Ha en trevlig onsdag.

Kram Maritha.


2 kommentarer:

Anonym sa...

ja svär riktigt bra skrivit jag var en utav ungdomarna som gjorde det hela. nu bor jag på ett hvb hem i stockholm men du är helt rätt ute..
och dom har överdrivit det hela. den "utsatta" killen va med på det hela och det va inte så hotfullt alls

Unknown sa...

Hej Anonym ! Tack för din kommentar.Jaa, jag känner tyvärr till alltför många fall där det har gått till på liknande sätt. Det är inte ok att hota någon men samtidigt vet jag hur illa personal på de här ställena har farit fram med ungdommar och det är där det borde finnas tillräckligt med vuxeninsikt och kraft, för att inte behöva ge dig eller dinna kompisar, någon sådan här anledning att ta till metoder som dessa. Jag känner till alltför många liknande fall där det i första hand är vi vuxna som inte gjort det vi ska göra och som slutar så här illa. Jag är glad att du skrev din kommentar och hoppas att du har det bra på ditt HVB hem nu och att du får den hjälp du behöver. Lycka till med ditt fortsatta liv och så säger jag som min mormor brukade säga till mig, när jag växte upp, "Ett gott samvete, är bästa huvudkudden". Det finns trots allt väldigt många bra vuxna med och de kommer du säkert att stöta på i ditt liv och de kan förändra hela din bild sv livet =)Ha det så gott och sköt om och sköt dig nu. Kram Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook