DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 29 juni 2011

DEN GAMBISKA VARDAGEN.







Med djur av alla de slag, runt om en när man går runt på gatorna.

Det är både getter, höns, kycklingar, tuppar, åsnor, för att inte tala om alla andra vilda djur som man möter utomhus. 
Här sjunger fåglarna alltid och det är vackra drillar, som möter en överallt.
Det finns också en massa olika " vilda" djur inomhus med, som är mindre roliga att möta.

Bland annat har vi enormt mycket kackerlackor inomhus, lite överallt, de med.
De finns i alla möjliga storlekar och är inte så kul men man vänjer sig till slut, även med de.
Värst är det när strömmen går på kvällarna och de kommer helst fram när det är mörk och det har hänt fler än en gång, att jag haft de klättrande uppför mina ben i mörkret och i början blev jag rätt hysterisk men till slut så blir man van även med det =)

Andra djur som finns inomhus, är bland annat spindlar och myror men även de vänjer man sig vid till slut och så vitt vi vet, finns det inga speciellt farliga spindlar eller myror här, som kan skada en, så det är likadant med de, man puttar bort de nar de börjar klättra upp på en.
De enda myror som är otrevliga, är de små svarta som har samma storlek som våra svenska rödmyror och de gör precis som våra rödmyror, de kissar på en och det gör lika ont som de svenska små rackarna.

Så finns det naturligtvis en massa myggor med. som inte är så kul att umgås med.
Trots att vi har myggnät framför alla fönster, så är de lik förbaskat inne om sticker oss, när de känner för det =(

I Sverige, har jag aldrig besvärats  av mygg men här ar de rent hopplöst tokiga i mig och jag begriper inte varför.

Det är ett evigt kliande när de stuckit en.
Ett av de värstaproblemen med de här myggorna, är att en del av de bär med sig malaria och för över till oss människor.

Själv åkte jag på ett sådant myggstick och fick malaria, förra året i nov/dec och det varade i ca tre veckor innan det gav med sig. 
Jag blev lindrigt drabbad, troligen för att jag åt profylaktisk medicin mot malaria och fick väldig hög feber och hemsk huvudvärk och var utlagen under dessa veckor.

Min man tog mig med till en klinik som fick göra tester på mig och som visade att det var malaria jag hade fått och sedan fick jag med mig medicin hem som jag fick ta.
Alla drabbas inte lika lindrigt av malaria, tyvärr. 
Jag mötte väldigt många som hade och hade haft malaria och en dela av de var mycket sjuka.

I Afrika dör väldigt många i just malaria och det är tragiskt.
FN har satt upp som mål, att år 2015, ska inga barn behöva dö i malaria, utan man ska kunna ge alla dessa barn mediciner som botar malarian.
Vi hade en granne, som miste ett av sina två små barn i malaria och det var väldigt tragiskt. 

Jag hoppas verkligen att FN uppnår sitt mål och att barn kan räddas från dessa tragiska öden.

Ha en skön fortsättning på onsdagen.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook