DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

lördag 2 januari 2010

VARJE VARG ÄR VIKTIGT OAVSETT VAR DE HÅLLER TILL.

Jag har varit väldigt ledsen sedan jag läste om att det skulle skjutas ut en stor mängd vargar.
Wolves Pictures, Images and Photos
Stammen är reda för liten och att skjuta alla dessa gör att det blir ännu större risk för inavel i stammen.
Även Världsnaturfonden har ogillat tanken på att Sverige tillåter detta grymma tilltag.
Jag läste i DN i dag om hur det gått och om hur Naturskyddsföreningen har reagerat på det här.

"DN.se

Lördag 2 jan 2010

Naturskyddsföreningen anmäler vargjakt till EU

Publicerat i dag. 16:38

Naturskyddsföreningen har beslutat anmäla svenska staten till EU-kommissionen med anledning av
lördagens vargjakt.


– Som väntat gick det över styr. Trots att man kan ha skjutit för många djur i vissa län
fortsätter jakten i andra, säger ordförande Mikael Karlsson till DN.se.

I hans ögon är vargjakten en uppvisning på medeltida beteende:

– Man släpper ut 12.000 jägare med blodad tand som alla vill ha ett vargskinn på väggen. När
bara 27 djur får skjutas. Det är en hetsjakt på varg."

Vill du läsa mer kan du hitta artikeln HÄR
Det är så trist att vi inte kan samsas med våra vilda djur =(
Om vi ska hålla på att utrota allt vilt, vad blir det då kvar ?
Och en viktig sak till, hur påverkar det hela det naturliga kretsloppet ?
Det är ju en kedja som alla djur och människor är inblandade i.
Fast en sak har jag läst tidigare i DN, och det handlade om hur jorden skulle se ut om människorna inte fanns.
Traveling Wolves Pictures, Images and Photos
Slutsatsen blev att det skulle fungera alldeles utmärkt och det är ju inte så konstigt eftersom djuren inte har några bilar eller fabriker eller annat elände som förstör omkring sig.
Jag skrivit under många namninsamlingar under åren som handlat om djur som människan velat få bort och det gör mig alltid lika arg och ledsen.
I andra länder i Europa har man många länder som är långt mindre i ytan än Sverige och där det finns tusentals vargar och där fungerar det bra.
Så varför ska det inte kunna fungera bra här, det undrar jag.

Ja, trist början på det nya året men jag hoppas att ni alla får det bra på vårt nya årtionde, 2010.

Kram Maritha.

3 kommentarer:

Marita sa...

Kan bara hålla med dig i allt du skriver. Ibland skäms man över att tillhöra rasen Homo Sapiens...:(

Unknown sa...

Hej Marita och God fortsättning =) Ja det tycker jag med =( Det är så sorgligt att vi inte ska kunna leva ihop med dessa vackra djur utan att försöka utplåna de från jorden. Min svärdotter faster har en gård i Värmland och hon tog in sina får på kvällen men lämnade två äldre tackor kvar för att gå ut och hämta in de med men när hon kom hade vargen rivit en av tackorna men hon ansåg att det inte var vargens fel utan hennes, som inte tagit in tackorna samtidigt med de andra fåren. Det är ju inte utan anledning som herdar fanns förr men det är människor för bekväma för att ha numera =( och då går det som det går, tyvärr. Ha det så gott i snöeländet. Kram Maritha.

Unknown sa...

Oj, ett PS, bara =) och det är inte vargens fel =)

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook