DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 31 januari 2010

NÄTBEDRÄGERIER SOM DU SKA SKYDDA DIG EMOT.

Det här står att läsa i DN i dag och det är väl värt att besök DN och läsa hela artikel.
Där får du råd och tips, som kan hjälpa dig att inte råka illa ut.

"Mejlbedragarna tar ditt namn

Uppdaterat i dag. 08:28. Publicerat i dag. 08:19

Vem som helst kan skapa en falsk e-post-adress och förstöra för andra – utan att det är ett brott. Problemet är stort, menar bedömare. Intresset växer nu för den vardagsnära IT-säkerheten.
E-breven slog ned som små bomber hos de anställda på Karolinska institutet i Solna. Avsändaren var Harriet Wallberg-Henriksson, det högt ansedda forsknings- och utbildningsinstitutets rektor. I mejlen gjordes reklam för en bok, där skribenten hävdar att stiftelsen ger ”för mycket priser till judar”. "

HÄR kan du läsa hela artikeln och se vad du kan göra själv för att skydda dig emot stöld av ditt mailnam och mailadress.

Det är inte roligt om någon annan skickar mail i våra namn och med innehåll som vi definitivt inte står för och som helt strider mot vår egen uppfattning.

Visst är det märkligt att det finns människor som gör sådana här saker för att enbart göra andra illa.
Man blir ledsen när man läser om sådana här typer av brott, för det är ett brott och man bör polisanmäla det om det sker.

Jag hoppas att ni inte råkar ut för sådant och att ni håller huvudet kallt om det skulle hända (antar att det är oundvikligt att hålla huvudet kallt någonstans i Sverige med den kyla vi har här nu).

Kram Maritha.

2 kommentarer:

HDR-fotografen sa...

Det går inte precis att skydda sig. Jag kan t.ex. om jag får reda på din mejl utan problem skicka ett mejl med just den adressen.

Unknown sa...

Hej !n Jag tog mig lite tid att fundera över det du skrev men visst, på ett sätt har du rätt. Jo du kan använda min mailadress ,men av mailet antar jag att det framgår att det är från dig det är avsänt och i ditt namn med ditt IPnummer eller...?? Har jag fel ??

Vänligen Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook