DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 5 januari 2010

NU ÄR DET KALLT MEN SPRITA PÅ ÄNDÅ =)

Tittade nyss på termometern och såg att det var -17 grader =(
Jag som avskyr kylan och mina händer är fulla av små, små sprickor som blöder lite, så jag ser ut som en prickig flugsvamp om båda händerna.
Nu som man ska desinficera händerna i handsprit, för att slippa svin influensor och annat smått och gott.
Det svider som attan när man använder spriten men den tar ändå död på det som inte vill ha.

Jag önskar att jag hade bett mina föräldrar att skaffa sig det redan men så långt tänkte jag inte med min MS-hjärna och i dag när jag ringde var min pappa alldeles slut.

Girly Comments & Graphics


Han hade fått maginfluensa och mått riktigt dåligt från det han vaknade tidigt på morgonen med kräkningar och sedan satte det full fart på bägge ändarna och han blev riktigt dålig.
Nu hade han i alla fall druckit te och fått i sig en smörgås men eftersom han står på Waran, så var det inte särskilt kul att få den flunsan då, när han inte kan äta ordentlig mat.

Ja, det kanske blir lättare nu när det blivit så kallt att få vissa virusar och baciller att frysa ihjäl, fast det kanske gäller en själv med.

Några som har det riktigt jäkligt i den här kylan, är de som är hemlösa och det är inget roligt öde.
Eftersom att jag de sista åren arbetade med just hemlösa, narkomaner och alkoholister, så vet jag hur tufft det kan vara.

Ett fel som många behandlingshem begår, är att de inte släpper in de tillfälliga gästerna när de är påverkade och att när de kommer till socialjouren och inte har någonstans att ta vägen och får ett tillfälligt boende på något av Stockholm olika "härbärgen", får nobben för att de inte då är nyktra eller att de är påverkade.
Hur ska man kunna begära att de är nyktra eller drogfria, om de måste driva runt på gatorna i kylan ??

Girly Comments & Graphics



Det är trist för dessa människor, då man sett deras anledningar till att det gått så illa för de, som det gjort.
Det är så sorgligt att så många fått en lika galen "uppfostran" av föräldrar som själva använt droger och inte knappt lyckats klara av sig själv och än mindre sina barn, då är det inte så lätt att förstå vad ett vanligt liv går ut på.

Tyvärr finner man också missbruk bland personalen med och jag fick veta av en av våra gäster, att en personal som nyss kommit tillbaka från SIN behandling, gick till den här gästen och frågade om han kunde få låna hans "verktyg" och det gjorde mig både upprörd och ledsen över hur vi behandlar varandra inom missbruksvården.
Det fanns till och med de, som hade samma langare, som gästerna vi hade =(

Det är så många år sedan nu och det hemmet är i dag i privat ägo men jag tror att det blir detsamma var det än är, som det här händer och andra som arbetar med samma sak, känner nog igen sig i det jag berättar nu, tyvärr.

Girly Comments & Graphics



Ja, den här kylan verkar stanna här ett tag och det är ju värre på vissa andra platser i landet.
I Västerbotten, på gränsen mot Norge väntades ca -26 minusgrader och det låter inte kul, fast kylan i norr känns inte lika kall, då den är torrare, luften här, som är fuktig och då känns mycket vassare än deras torra luft.
-26 är ändå läskigt mycket kallare än här hur man än vrider och vänder på det =(

Ni får ha det så bra och hoppas att ni inte ska behöva frysa så mycket och så hoppas jag att kylan vänder och att det blir varmare igen =)

Varma kramar Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook