DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

måndag 13 juni 2011

Asnedriven karra i Gambia.



 

 Som anvands till att hamta folks sopor bland annat.
Har betalr man ca 5-10 dalasi och da far man hamtad sina soppase  som fraktas bort fran omradet.


Det ar mycket man anvader dessa asnedrivna karror till har och de skote val om sina asnor, som ger manniskor en inkomst att leva pa har.
Man fraktar i bland sitt bohag nar man flyttar och nar man handlat tunga saker som ar svara att bara med sig hem.


Har ser man allehanda djur pa gatorna runt om och ala dessa djur vet var de hor hemma aven om de vandrar fritt.


Har ser man bade hons, tuppar, getter och asnor ga losa.
Honsen, tupparna och getterna mumsar i sig utmed vagarna, vad de kan hitta i matvag och det ar likadant inne i huvudstaden, Banjul, dar man ocksa stater pa dessa djur.

Det finns hoga murar kring nastan alla   "compounder " som man kallar tomterna med hus pa. 
En del compounder ar stora och rymmer flera hus med olika familjer boende inom omradet.


Murarna ar oftast forsedda med krossat glas eller jarnpiggar overts, for att forhindra inbrott.
En del hus arr valdigt pampiga och ags i bland av rikare gambier eller  "vita  " som flyttat ner till Gambia och bosatt sig har eller har husen nar de kommer ner da vintern ar jobbig i hemlanderna.

Landet ar muslimskt men man har stor tolerans for andra religioner med och det finns alla slags olika trossamfund har.

De har mig veterligen inte heller sharialagar i landet men det ar inte heller ett land dar man har ratt att protestera mot sitt liv och hur man har det, for innevanarna, tyvarr.


Fattigdomen ar stor och arbetslosheten hog.
Manga forlitar sig  pa att turister ar de man kan fa jut nagot av och det galler sa val, privatpersoner , som myndigheterna har.


Som svensk har man mojlighet att stanna i landet 6 manader , utan att ha visum men du maste soka upp immigrationsmyndigheten varje manad och betala 500 dalasi per manad, som avgift for att stanna.


Vill du stanna langre, far ni gora som jag gjort och soka uppehallstillstand och det var inte billigt. Jag tror att vi fick betala ungefar 2600 dalasi for att stanna ett ar.


Det finns inga forsakringar som tacker nagon slags lakarvard och det ar inte billigt att ga till lakare har.
Aven mediciner ar valdigt dyrt och inte alla mediciner jag behover finns att fa tag pa har heller.


Jag har MS och det ar lakarna har helt okunniga om och det har stallt till en del problem.
Malaria ar inte heller roligt att fa och det fick jag forra aret i november/december, trots att jag hade forebyggande mediciner mot malaria men den var antagligen mildare an den skulle ha varit utan medicinerna.


Det ar valdigt manga olika vaccineringar man maste gora innan man kan resa med och det ar kostsamt med.
Balnd annat mot hjarnhinneinflamation, , gula febern, kolera, tyfoid, hepatit A och  polio.

Manga svenskar sager, att de dricker kranvattnet och att det ar sa pass sakert renat att de inte ska vara nagon fara men jag litar inte pa det och vi koper alltid vart dricksvatten.

Man koper det antingen i flaska, med ca 1 1/2 liter for ca 25-30 dalasi eller som vi gjorde, i palsforpackningar med ca 3 dl i varje i en hel plastsack for ca 35 dalasi och da ar det mycket enklare att dricka med och ar lattare att forvara i kylen med.

3.000 svenska kronor ar ca 11.500-12.000 dalasi beroende pa hur vaxelkursen ser ut.
Man hamtar bast ut sina pengar via bankomater och slipper da den extra avgift som man annars far betala.

Jag har Viskort och fick betala ca 5.5 % i avgift till banken for att hamta ut pengar dar, da mitt Visakort inte fungerade som det skulle i bankmaterna, tyvarr.
Jag fick ett nytt av min svenska bank forra sommaren men inte heller det ville fungera som det skulle.


Det var lite om livet har nere och jag ska forsoka att skriva mer om hur livet fungerar har.


Ha det sa gott och skot om er.


Kram Maritha.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var intressant att läsa, tack! Hoppas på mera sådant om ditt liv i Gambia!
/bitte

Unknown sa...

Hej Bitte ! Jaa, det ska bli fler inlagg om Gambia och livet dar nere. Jag har nyligen flyttat till England, da jag inte kunde fa ratt hjalp av lakarna dar nere,som inte kanner till de sjukdommar jag har och det finns heller inte alla mediciner jag behover for att klara mig dar. Darfor blev det flytt till dottern som bor har i England med sin familj, sa att jag kan fa ratt sorts hjalp. Fick tyvarr lamna min man kvar, eftersom att vi inte hann fa hans uppehallstillstand fardigt innan jag blev tvungen att resa=( men vi hoppas att det inte ska ta allfor lang tid att fa det klart. Ska forsoka att lagga in ett nytt inlagg om Gambia, i dag med =)Skot om dig och ha en trevlig helg. Kram Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook