DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

fredag 19 mars 2010

JAG SOM TRODDE ATT DET SKULLE...


...BLI KALLARE IGEN MEN DÅ BLEV DET VARM I STÄLLET.

Det blir kanske vår här i landet, trots allt =)

Vem skulle ha trott det efter att ha varit med om den här långa och tuffa vinter.
Mitt bostadsbolag började i höstat att sätta upp nya stuprör men avbröt plötsligt och sedan har vi inte sett till de mer.

Det vi ser nu, är vattnet som "sprutar" ner från de till hälften uppsatta rören.
På en del ställen har isen gjort riktiga konstverk när de hamnat i träd och buskar som blivit helt inlagda i is.


Några av bilderna har jag lagt in här tidigare i andra blogginlägg.
Jag undrar bara hur bra husväggarna mår av att duschas i vattnet som på en del ställen flödar ner över husväggarna ?

I höstas fick vi ett meddelande om att det absolut måste bli bättre upplyst på mörka platser, som gårdarna på baksidan av husen.
Det var en bra tanke som slutade med att man satte upp fler lyktstolpar och gjorde särskilt extra ljust över sandlådan som jag aldrig sett några barn leka i efter mörkrets inbrott =/
Där sitter ofta vuxna med sina ölburkar eller ungdomar med hund i släptåg (ja, naturligtvis är det kamphundar de brukar ha med sig.


Sandlådan står i alla fall orörd och oförstörd när dagen gryr =) och det är ju bra.
Lyktstolparna var det värre med och ännu värre blev det när mörkret tätnade och stolparna stod där svarta i kvällningen.

Bra var det =(

Jag ringde och felanmälde det men inget hände och efter ytterligare anmälan blev det ljust dygnet runt, så det blev en till anmälan och efter många om och men, så slutande det med ljus på kvällar och nätter =)

Nu börjar ljuset komma tillbaka ordentligt och det är så skönt och vi fick flera dagar sol innan det blev grått igen men snön uteblev i alla fall.

Jag hoppats att våren har kommit till er också nu.

Något som jag varit förundrad över i år, är att talgbollarna jag köpte i år och hängde ut, bara fick några besökare i början, när snön hade lagt sig men sedan blev de hängande orörda i sina gula nätkassar.

Konstigt är det med tanke på att snön sedan låg kvar hela vägen ända till nu, så vad har de då ätit undrar jag.

Någon annan som upplevt samma fenomen?
Jag har aldrig varit med om att fåglarna inte kastat sig över talgbollarna som satt ut tidigare år.

Nu smälter snön äntligen undan, till slut och det hörs fågelsånger, så fåglarna har tydligen överlevt utan talgbollar, eller så har de hittat några godare hos någon annan =)

Ni får ha det så gott tills vi ses igen.

Kram Maritha.

2 kommentarer:

Karin sa...

Tänk vad vackert det kan vara på vintern i alla fall !
Men det är då väldigt skönt att våren är här nu ! - Det blev en väldigt lång tuff vinter !

Tror inte det är jättestor fara med husväggarna och vattnet just nu.
Bara det inte smäller till och blir riktigt kallt igen förstås, för då finns ju såklart risk att teglet spricker.

Knepigt med fåglarna faktiskt !
En sån här vinter måste de ju behövt all mat de kunnat komma över kan man tycka !

I morgon verkar vi kunna få se solen igen här, ser det ut som.
Det är välkommet !
Hoppas solen skiner på dig då också !

Trevlig helg !

Unknown sa...

Hej Karin !Ja, det så vackert med all is och snö men jag tycker att det passar mycket bättre på kort och filmer =) Där behöver man ju inte fastna i oplogade gator eller sitta instängd, för att det inte är plogat alls. Nej, tacka vet jag vintervyer på fina julkort och filmer =)
Talgbollarna brukar ha en strykande åtgång, så jag undrar vad de här är gjorda av =(
Vi får hoppas att det varma väret forsätter här med och att solen tittar fram här också.
Ha en jätteskön helg du med.
Kram Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook