DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

lördag 28 november 2009

Svinigt eller inte...

... så var det inte kul att ta det vanliga influensa vaccinet heller, då jag känner dålig i dag men kanske är jag smittad med svinflunsan kanske =I
Vem vet, vad som är vad nu för tiden =(

Nu vill jag hur som helst påpeka att den vanliga influensa vaccinet ska alla som fyllt 65 år ta och det gör de gratis.
Anledning att jag vill säga det här, är att jag blev kontaktad av en tjej som heter Marita (och som har en jättefin blogg som ni kan komma till genom att klicka HÄR och hennes mamma hade vänt sig till sjukvården och blivit upplyst om att det inte blev något vaccin mot den "vanliga" årliga flunsan.
HELT FEL SVAR, som hon fick.

De påstod att det kostat så mycket att tillverka vaccinet till svininfluensan och att man därför inte "haft råd" att tillverka det "årliga vaccinet".
Hon har fått alldeles fel information och det är rätt ruggigt, att man påstår något sådant, när till och med Smittskyddsinstitutet gick ut med en varning om att de oroade sig för att de över 65 år, skulle kanske glömma bort den "vanliga" influensan och det vaccinet, då det talas så mycket mer om svininfluensan och vaccinet för den flunsan.
Ja, så blev det visst =( men det var tydligen inte de äldre som glömde, utan sjukvården som lurar de äldre i Trelleborg, i alla fall.

Har ni någon anhörig som är över 65 år eller tillhör någon av riskgrupperna, så ska de absolut få vaccin mot den "vanliga" influensan med, då det är allvarligare att få den och det den som enligt smittskyddet tar flera liv, och just därför ska man vaccinera sig mot den, om man är 65 år eller tillhör någon riskgrupp.

Mamman i Trelleborg ska naturligtvis få sin vaccination och låt er inte luras av någon om, att det inte finns vaccin och att det inte tagits fram på grund av att det kostat för mycket att tillverka svininfluensavaccinet, då DET ÄR HELT FEL.

Man ska aldrig upphöra att förvånas, sägs det och det stämmer =(
Kolla med er sjukvård, för de ska ha beställt hem det vaccinet med och om de inte gjort det bör de göra det med det snaraste.


Flower Comments


Nej nu ska jag ta hand om mig själv, som har rätt ont i kroppen och känner mig ganska hängig efter min flunsa spruta, i går eller så har jag blivit smittad av sonen och hans familj och då har jag kanske fått svinflunsan och biverkningar på det andra vaccinet med eller... Nej nu lägger jag ner de tankarna. Det får vara vad det vill men nu ska jag vila mina ögon och fingrar =)
Ha det gott =)

Kram Maritha.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det är ingen fara jag tog det baar på fel sätt och jag mådde evrkligen dåligt över lite andra grejor som jag har gått o rettat mig på det jag inte har skrivit i bloggen är att jag har en deprition som ligger bakom allt som gör att ajg blir mer elelr mindre pain in the as ibland ...
Min pojkvän är jätte snäll skulel aldrig görra mig illa men det e jag som får allt så allvarligt som jag jämt gör o inte ta åt mig ...
Tack frö att du bryr dig..
Kram

Unknown sa...

Hej =) Jag är ledsen att jag var så snabb att skriva till dig men jag blev så ledsen när jag läste vad du skrev =( men det var skönt att höra att det inte var så allvarligt menat. Jag blir så ledsen när jag läser eller hör att någon blir illa behandlad av sin pojkvän. Min egen pappa var en riktig skitstövel, så alla såna kommentarer gör mig upprörd. Tjejer är så mycket värda oavsett vad killar säger och oftast är det killar som mår dåligt själva som tar ut det på tjejer=( Ledsen att jag var så snabb att skriva till dig men jag bryr mig verkligen. Ha det nu så gott och hoppas att allt reder upp sig och ha en jättetrevlig första advent i morgon. Kram Maritha.

attis sa...

Hej vännen. Nej man ska aldrig sluta förvåna sej. Datorn mår bra men inte jag. Har fått så ont i halsen igen. Näsan rinner och huvudet värker. Är så förbaskat less. Har hållit på fram och tillbaks hela hösten. man hinner ju aldrig bli riktigt frisk. Det bara kom pang bom ikväll. Ha en trvlig första advent du oxå. Natti,natti och suss gott.
Kramen

Karin sa...

Hopppas verkligen inte du blivvit smittad av din sons familj !

Fy vad dåligt av vården att säga så där och lura gamlingar!

Jag förstår att de är så överhopade av arbete att informationen till alla anställda kanske inte har gått in rätt. - Vilket i så fall är oförlåtligt det med egentligen....!
Ändå hoppas jag ju att det är en enstaka anställd som fått det om bakfoten och att det inte är den allmänna policyn på den vårdcentralen ! - Eller hemska tanke ; I hela det landstinget...
Krya på dig nu !
Hoppas det bara var lätta sviter efter vaccinet, som givit med sig idag !
Kram !

Unknown sa...

Hej Attis =) Hoppas att du haft en fin 1:a advent och att förkylningen är bättre nu. Min dator har också blivit sjuk, tror jag =( den stänger ner nästan hela tiden oavsett om jag använder Firefox eller Internet Explorer =( Har letat efter virus men inte hittat några så det kanske blir att vaccinera datorn till nästa höst =)Hur som helst hoppas jag att du ska krya på på dig och ha en jättegod natt =) Kramar Maritha.

Unknown sa...

Hej Karin =)
nej jag hoppas inte det heller men jag mår fortfarande inte bra och börjat bli snorig med men ingen feber =) huvudvärk i stället =(
Dessutom har min dator krånglat ordentlig nästan hela dagen och stängt ner webbläsaren på både Firefox och Internet Explorer, så det har varit jättesvårt att skriva något utan att det försvunnit när webbläsaren stängt ner mig. Har gjort en viruskoll men den hittade ingenting så nästa steg får väl bli vaccination tills nästa höst =)
Jaa, vården har blivit riktigt duktig på att spara pengar men det är inte på rätt sätt om de gör så här. Blir man osäker , är det bara att kolla på Smittskyddsinstitutets hemsida och där får man också uppdateringar om svinflunsan.
I morgon blir det ingen rehab men jag ska försöka att att piggna till så det inte blir så långvarigt men inte heller smitta ner de som är på rehaben heller, för det blir säkerligen inte uppskattat där.
Hoppas att din dator fungerar som den ska nu och naturligtvis att det är bra med dig själv också och att din 1:a advent var fin =)
Ha det så gott och en trevlig nästa vecka. Kram Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook