DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

lördag 9 april 2011

Ska Japan fa det lugn nagon gang?

Annu ett stort jordskalv har intraffat utanfor Japans ostkust, Honshu, som hade en magnitud pa 7.4 pa Richterskalan.

Det kan inte vara latt for de stackars japanerna och jag lider med de i deras elande.

De har alltid haft mycket jordskalv omkring sina kuster och aven inne i landet men det stora skalvet, som kom for ca 4 veckor sedan var ett av de storsta jag sett hittills, 8.9 pa Richterskalan och sa nu detta i gar igen som skakade om en hel del i Japan, igen.

Sa har stod det i Aftonbladet i dag.

"Dödsoffer i nya Japan-skalvet

Två omkom och över 100 skadades

Tre människor omkom och över 100 skadades i torsdagskvällens skalv i nordöstra Japan, rapporterar japanska medier.
Skalvet med magnituden 7,1 uppmättes i havet – drygt 11 mil från kärnkraftverket Fukushima.
Några minuter före fem i går eftermiddag drabbades Japan av en ny kraftig jordbävning.
Centrum låg nära ön Honshus kust, 6,5 mil från staden Sendai och drygt 11 mil från kärnkraftverket Fukushima."

Men enligt min jordskalvsmatare, som jag har pa min egen Igooglesida, star det att skalvet uppmattes till 7.4 pa Richterskalan och jag tror att den ar rattvisare, da den uppdateras kontinuerligt hela tiden.

Du kan lasa hela artikeln i Aftonbladet HAR.

Nasta som foljer har , kommer fran Sveriges radios nyhets och vetenskaps redaktion och dar kan du ocksa lasa mer. 

 "Ny vattenläcka efter senaste jordbävningen

Publicerat: kl 05:45, Vetenskap & miljöKommentera
Igår inträffade ännu ett jordskalv utanför Japans östkust, som var över 7 på Richterskalan. Vid kärnkraftverket i Fukushima evakuerades katastrofarbetarna men inga förhöjda strålningsvärden har  rapporterats nu på morgonen. Andra kärnkraftverk blev tvingade att gå över till reservkraft till följd av skalvet och vid ett av dem har det upptäckts en vattenläcka, men inte heller där har det rapporterats om förhöjda strålningsnivåer. "

Det ar trakigt att det har skulle handa igen och jag hoppas att det inte ska bli fler, sa stora skalv som dessa som varit nu.

Vi far vara glada over att det inte , an sa lange, har intraffat sa stora skalv i vart land.
Det har daremot funnits nagra mindre skalv och det ar ju inte heller trevligt men det har dock inte stallt till sa har stora skador, som for Japan nu och for Tailand tidigare.

Skot om er och ha en god natt, utan skalv.

Kram Maritha.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook