DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

torsdag 7 juli 2011

MERA OM VARDAGEN I GAMBIA.






Vad jag inte visste om apelsiner och de träd de växer på.

Vi har ett stort apelsinträd på compounden vi bor på , som bär bade frukt och blommor nu.
Blommorna doftar så underbart gott av apelsiner och frukterna är både många och en del redan klara att ätas.

Problemen uppstår, då man ska försöka att få ner apelsinerna och upptäcker att träden har STORA och väldigt vassa taggar med,som antagligen ska skydda frukten från att bli plockad =(

Jag hade ingen aning om att det fanns taggar på apelsinträden, så det var en obehaglig överraskning som mötte mig när jag försökte att nå upp till en klase med färdiga apelsiner.

Som tur är, har inte mangoträden eller papayaträden dessa taggar, utan är lättare att komma åt när de är mogna.
Att få bo bland alla dessa fruktträd, är en upplevelse som inte går att beskriva. Härligt !!

Tyvärr finns det vissa saker som inte går att odla här och det beror nog på att det är för varmt och för torrt, under torrperioden som följer på regn säsongen. 
Jordgubbar måste de tyvärr importera från andra länder men det går ju det med om man nödvändigt skall ha jordgubbar, när det finns så mycket annat att välja bland härnere.

Vill man ha europeiska ingredienser till sin matlagning, så kan man gå till supermarkets och köpa väldigt mycket där.
Bland annat finns det köttfärs som är fryst eller som man kan köpa i vissa av dessa supermarkets, som då mal den medans man väntar.

Tyvärr hittade jag själv bara en sådan affär och de hade redan färdigmald men inte fryst köttfärs i kyldisken och den ville jag inte köpa med tanke på att man inte vet hurlänge den blivit liggande där och hur mycket bakterier som samlats upp i den.

Men  det finns så många olika supermarkets att välja på, så det lär gå att hitta en som passar en bättre och dessutom kan tillgodose ens behov.

Riktigt smör går också bra att få tag på här på dessa affärer.
Det var lite om det man kan mumsa i sig här i Gambia och vartman kan hitta dessa produkter.
Tyvärr var det inte lika lätt att få tag på färska grönsaker och de var heller inte så fräscha som vi är vana vid hemma.

Jo, tomaterna var helt ok och de går att odla här nere med.
Annars kan man ju gå ut och äta med och göra det billigt och lätt för sig.

Ha det så gott och ha en trevlig och skön sommar.

Kram Maritha. 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook