DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

lördag 18 augusti 2012

RUMÄNIEN ...JAG UNDRAR I MITT STILLA SINNE...

... är det bara som jag får för mig eller är det bara jag som har insett det för flera år sedan, att både Rumänien men också Ungern har ett särdeles korrupt styre (även innan Rumänien bytte "ägare").

Båda dessa länder blev medlemmar i EU utan att EU lade ner särskilt många knop på att ta reda på hur det förhöll/förhåller sig med det hela.
Jag kan bara sucka över hur förblindade och naiva våra samtliga medlemsländer, inklusive mitt eget land är.

Det gäller det mesta som rör sig när det kommer till kontroll och makt.
Alltid blir det samma väsen när man plötsligt råkar öppna ett ögonlock lite för tidigt och hastigt, så att det inte kunde/kan förtigas mer.

Eller så lyckas man lagstifta om att ingen får säga något men av en helt annan anledning än den rätta, för att få folk att tiga om vad som pågår. 
Hela världen verkar leva i en värld med "Kjejsarens nya kläder"-anda.


"EU-reglerna biter inte på Rumänien

Det bittra grälet mellan premiärministern Victor Ponta och presidenten Traian Băsescu lamslår inte bara politiken i Rumänien, det visar också på hur lite kontroll EU-institutionerna har över enskilda medlemsländer som avviker från den rätta vägen.
Rumäniens premiärminister Victor Ponta (till vänster) har försökt att avsätta landets president Traian Basescu för påstått maktmissbruk.
Sedan han kom till makten i maj så har Victor Ponta kört över landets författningsdomstol, som inte längre får invända mot parlamentsbeslut, sparkat ombudsmannen, velat kuppa in regeringstrogna domare i Högsta domstolen och försökt avsätta presidenten, ärkefienden.  "

Läs hela artikeln ur dagens Svenska Dagbladet, HÄR.



Var finns ärligheten och pondusen hos människor i gemen numera ????
Jag bara undrar ????

Maritha.

2 kommentarer:

Knute sa...

Orättvist mot rättsstaten Ungern att koppla ihop dem med det korrumperade Rumänien!

Som ungrarna säger: Jämför inte vår Viktor med Rumäniens Victor!

Ungerns regering under Viktor Orban är nyliberal-kristdemokratisk,
medan Rumäniens regering under Victor Ponta går i den kommunistiske diktatorn Ceausescus fotspår.

Unknown sa...

Hej Knute! Jag har en man, en nära vän, som lever under den ungerska regimen och som säger motsatsen till det du säger nu. Trist att vi inte har samma erfarenheter då det gäller Ungern men jag har ingen anledning att betvivla min vän i det han säger och lever i. Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook