DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 26 februari 2012

LISTA PÅ FÖRÖVARE, ÄR ETT NYTT VERKTYG I JAKTEN AV SEXUELLT VÅLD.

 Nu ska fler ställas till svars för sexuellt våld.

 Enligt Margot Wallström på DN Debatt

I årets FNrapport om konfliktrelaterat sexuellt våld, finns en lista på de mest eftersökta förövarna.

Så här säger Margot Wallström ; Jag har gjort jakten på förövarna till en prioriterad fråga.

Om sexuellt våld kan planeras, så kan det också förebyggas. Om det kan beordras, så kan det också bestraffas.


" ”Lista på förövare nytt verktyg mot sexuellt våld”


Publicerad 2012-02-24 00:50

Fler ska ställas till svars. I årets FN-rapport om konflikt­relaterat sexuellt våld – som nu presenterats för säkerhetsrådet – finns en lista på de mest eftersökta förövarna. Jag har gjort jakten på förövare till en prioriterad fråga. Om sexuellt våld kan planeras kan det också förebyggas; om det kan beordras kan det också bestraffas, skriver Margot Wallström.
Konfliktrelaterat sexuellt våld är ett internationellt erkänt brott som påverkar miljontals människor i hela världen. Att få ett slut på våldtäkt som vapen i konflikt är och förblir en av de största utmaningarna i kampen för mänskliga rättigheter.
FN:s generalsekreterares årsrapport som presenteras denna vecka är den första att innehålla en lista över de mest eftersökta förövarna misstänkta för konfliktrelaterat sexuellt våld. Listan är FN:s säkerhetsråds senaste verktyg i kampen mot straffrihet och en tydlig signal till alla som tolererar sexuellt våld att de bryter mot internationell rätt.  "

HÄR,  kan ni läsa hela debattartikeln ur dagens DN.


I höstas läste jag skrämmande detaljer om hur rebellerna i Kongo, utnyttjade kvinnor och barn som kom i deras väg.
Deras sätt att utnyttja dessa kvinnor sexuellt var bland det råaste jag läst.

De band fast nakna kvinnorna med utspärrade ben och lät dem sitta fastbundna till armar och ben i flera dagar, så att vem av de som ville kunde utnyttja de.
De kunde till och med låta de små barnen ligga ovanpå kvinnorna medan de utnyttjade kvinnorna.

Mycket mera otrevliga saker, handlade de här artiklarna om och jag mådde så illa, att jag inte kunde skriva om de här på bloggen men jag är glad att FN nu tar itu med en del av dessa män, som uppenbarligen är så hjärndöda man kan bli av dessa ruskiga inbördeskrig.

Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook