DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 30 december 2009

INSNÖAD OCH INSTÄNGD I EN KALL LÄGENHET.

DET ÄR SÅ HÄR JAG ÖNSKAR ATT DET SKULLE VARA HELA ÅRET =(

Hur var er julhelg? Jag hoppas att den var skön med gott sällskap och god mat.
Här blev det varken det ena eller det andra.
Ledsen att jag inte kunnat skriva förr än nu men jag har fått något virus eller något annat som har gjort att allt blivit raderat som jag försökt skriva eller så har pilen på datorn fått hjärnsläpp och löp amok på sajterna, för att sedan frysa och fastna.
Då har jag fått stänga av den och ta ur batteriet och sätta tillbaks det och starta om från början.
Himla tröttsamt.

På onsdagen kom det massor av snö och det blev inte plogat heller.
Det var meningen att jag skulle ha varit hos sonen och hans familj men när jag vaknade på julafton var det ännu mer snö och plogen hade inte varit här heller, så det gick inte att ta sig ut all så, det blev ju en trevlig jul fantastisk jul.
Jag och Tigris i en kylig lägenhet med is kalla golv och dragiga fönster och en helsikes massa snö utanför, att fastna i med elrullstolen.

Jag börjar känna mig diskriminerad här på grund av min sjukdom och den har jag aldrig bett om =(
Fick veta av Stockholmshem, som är hyresvärld här i området, att jag skulle få hjälp med att få sanering i mitt vattenskadade badrum men skulle INTE få någon evakueringslägenhet i så fall utan skulle bo här under tiden de fixar vattenskadan.
Något som de påstår skulle ta två veckor ??
Hur kul är det att inte kunna ta sig hur man vill när man behöver och att inte kunna duscha eller gå på toa när det blir bråttom.

Så vitt jag kan förstå, så bör man byta betonggolvet om det blivit vattenskadat men det verkar det inte som om de tänkt sig.
Fick just besked, per telefon, att det inte ska byta ut betongen och att det inte blir några skador i betongen för att den fått ligga i vatten några år =?
Dessutom blev jag snabbt sämre när jag flyttat hit för ca 3 år sedan och det har troligen varit badrummet, som var boven hela tiden.

Jag förklarade att jag knappast kunde bo här medan de sprang ut och in här medan arbetet pågick och fick till förslag att man kanske skulle kunna ordna med en permanent flytt till en annan lägenhet och det lät ju smidigt, trodde jag =(
Fick senare veta att det bara fanns tre områden som kunde komma i fråga.
Området där jag bodde tidigare (och växte upp i och inte kan klaga på något av det de det säger), det området jag bor i samt ett närliggande område.
EN BILD PÅ MITT LÄSKIGA OMRÅDE SOM JAG BOR I NU =(


Eftersom att jag har mina 80 åriga föräldrar en tunnelbane station bort, föreslog jag det området men fick till svar att jag INTE FICK GÖRA NÅGOT UPPBYTE???
Betyder det ätt mitt område är så gräsligt att man får lov att flytta men inte till något "bättre" område, som i min värld är absolut samma som här.
Så ser i alla fall inte Stockholmshem på det hela.
Farsta är precis det samma som här, varken bättre eller sämre.
Det kan jag säga, eftersom jag växt upp i de här områdena och vet hur de fungerar.
Det är däremot skrämmande att få höra deras sätt att se på saken, med orden "du får inte göra något uppbyte".

Hur har man tänkt att ett område ska få gott rykte om själv pratar ner det
Hur som helst, så har jag gjort en anmälan till trafikkontoret om den sorgliga "plogningen" =(
Att vara insnöad är inte roligt alls, så jag får se om det leder till någon bättring.
Jag fick veta att de först plogar fram till affärer och större gator men hur har de tänk att folk ska kunna komma fram till dessa affärer, om man inte ens kan ta sig ut??

Ja, ja vi får se om det löser sig och hoppas på en snällare regering, än den vi har nu, som inte använder de sjukas ersättning, SOM INTE ÄR ETT BIDRAG UTAN EN ERSÄTTNING MAN ÄR BERÄTTIGAD ATT FÅ OM MAN BLIR SJUK (det är ju faktiskt en SJUKFÖRSÄKRING).

Jag är trött på att vara sjuk och inte kunna göra som jag vill med mitt liv.
Att ha folk som ska bedöma om man ska få hjälp eller inte och då får man det minimalaste som går och inte efter de behov man har.
Nej nu ger jag mig för i dag.
Ni får ha det så bra ni bara kan och hoppas att ni inte ramlar och bryter ben och armar i halkan, nu när kylan slår till.

Kram Maritha.

4 kommentarer:

Marita sa...

Bamsekram från mig även om det kanske inte hjälper så mycket.
Härnere i Skåne fick vi ju snö till jul, men den är borta igen. Och när jag hör hur du har det så är jag ganska glad att det inte kommer så mycket här.
Hoppas allt ordnar sig för dig, verkligen skrämmande och dåligt bemötande du får.
Kram på dig och ha det nu så gott det går. Var rädd om dig.

Karin sa...

Inget uppbyte....
Nä, de är väl för roliga ! =O
Angående sjukpenning och sjukbidrag, så undrar man ju verkligen vad man ska betala skatt för ?

Den verkar ju bara komma topparna i samhället tillgodo, för vare sig barnomsorg, skola, älldrevård eller sjukersättningar prioriteras ju det minsta.
Är man sjuk så gör man visst bäst i att dö verkar det som... :(

Väghållning finns det ju tydligen inte heller några pengar till, så man undrar ju var alla pengar tar vägen ?

Angående din dator, så undrar jag ifall du har defragmenterat den på länge ?
Så där kan det bli om datorn är "ostädad".
Klicka på tillbehör, systemverktyg, diskdefragmenteraren i startmenyn, och klicka sedan på defragmentera.
Hoppas det löser ditt problem, om inte Glary har hjälpt.
Hör av dig annars, för det finns fler verktyg i Glary, som kan hjälpa till att få datorn snällare, när den trilskas.
Kram och Gott Nytt År !!!

Unknown sa...

Hej Maritha! Tack för bamsekramen det var gulligt av dig. Jodå visst hjälper den och värmer.
Fick hjälp att höja värmen lite i lägenheten men det är fortfarande inte varm.
Jag tycker det var skönt att ni bara fick snö till julen och att den försvann sedan =)
Ja det har varit rena cirkusen här, men i dag kom de till och med och plogade efter min anmälan som jag gjorde i går.
Ja tack, det ordnar sig säkert och så länge jag har talförmågan kvar, så blir de inte av med mig så lätt.
Fast jag säger också till de vad jag tycker om deras sätt att uppföra sig, så det kanske går på ett ut =)
Kramar till dig med och ett riktigt gott nytt år /Kram Maritha.

Unknown sa...

Hej Karin =) Jaa, man undrar verkligen, vad de får allt i från.
Javisst och det är ju inte bidrag, utan en ersättning från försäkringen som vi alla hela tiden betalat på, från det vi började arbeta, så därför ska de inte ordvränga och kalla det för bidrag. Det gör mig arg.
Ja det är helt rätt det du säger men hemskt att det bara handlar om att roffa åt sig så mycket man kan när man når "toppen" och får makt.
Att man privatiserar så´na saker som är grundtrygghet för alla, särskilt de som slitit och arbetat hårt i sina liv och som nu blir "bortsopade" medan de som redan har svällande plånböcker kan betala ordentligt för att bli bättre behandlade än oss andra. Grymt orättvist, anser jag.
Tack för dina tips angående datorn. Jag håller på att få nippran när den plötsligt kan ta bort eller radera ett mail eller kommentar som jag inte kan eler hunnit göra kopia av till utkast på =( Det är så frustrerande.
Jag ska prova att defragmentera dator, för det var rätt länge sedan jag gjorde men Glary kör jag varje dag, så fort jag startar datorn och varje gång hittar den något som är fel och raderar bort en hel del. Tydligen är det mer som är fel men jag har fortfarande garanti fram tills i februari, så blir det inte bättre så, får jag be att de tittar igen datorn för att se var felet ligger. Om defragmenteringen inte hjälper, så hör jag gärna av mig till dig och tar tacksamt emot råden. Ha det så gott. Nästa år blir kanske bättre, vem vet.
Varma kramar och ett riktigt Gott Nytt År

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook