DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 17 juli 2012

MORS LILLA OLLE I SKOGEN GICK...

En bland de första barnvisorna som man fick lära sig som barn, när Olle gick ut i skogen för att plocka blåbär och mötte en brunbjörn, som han bjöd på sina plockade blåbär från sin bärkorg.

Den är inte sann, mig veterligen men den visar ändå på att man som barn sällan är rädd för det som är farligt och i stället bjuder han sin nyfunna vän på sina blåbär och björnar gilla ju blåbär, så han mumsar gladeligen i sig bären.

Nå, det var inte den aspekten jag hade tänkt ta upp här i dag.
Jag har i stället ett råd till er som plockar blåbär och som ofta får fläckar på kläderna eller har barn med er i skogen och som alltid får blåbärsfläckar på både kläder och överallt där det över huvud taget går att få fäckar på.

Som mamma minns jag hur många kläder som blev blåbärsfläckade under sommaren och som inte ville gå bort, vad man än provade med.
Nu finns det ett enkelt sätt att bli av med fläckarna =)

Man kokar upp lite mjölk och tvättar av fläckarna från, vad det nu är för kläder eller annat man fått fläckarna på.
Doppa "fläckbitarna" i mjölken och med lite tvättmedel i och gnugga på fläckarna så får ni se att de går bort.

Ett annat fläcktips, om man fått rödvinsfläckar på kläder eller dukar, så kan man gnugga in fläckarna med vitt vin, så ska också dessa dläckar gå bort.

Tillbaka till blåbären, så har jag hört att det kommer att vara mycket gott om blåbär i år och de kommer dessutom att bli riktigt stora dessutom, så det är bara att dra på er stövlarna och ta fram korgarna och så, ut i skogarna och se till att få med mycket blåbär hem, så att ni till och med har till vintern i frysen och kan plocka fram och äta när snön och kylan sätter in.

Blåbär är mycket bra för ögonen och har andra goda funktioner för kroppen med men de minns jag inte vilka det var.
Eftersom att jag genom "min" MS har haft synnervsinflammationer och därigenom fått nedsatt syn på ögonen, så har jag all respekt för att vara rädd om synen jag har.

Två andra saker som också är mycket bra för synen, är fänkål och kiwifrukt.
Det var några små tips som jag kom på och tänkte dela med mig av till er.

Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook