DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 7 oktober 2009

Läsvärda böcker...

...tänkte jag ta upp i dag.

Det var ett tag sedan som jag skrev om någon bra bok jag läst och rekommenderat er att läsa.

Funny Pictures and Funny Layouts



EPEPE, heter boken jag tänkte skriva lite om. Den boken finns etsad i min hjärna och var en bok som inte liknade någonting jag tidigare läst. Jag var förundrad och förbryllad av innehållet och är det fortfarande, faktiskt. Innehållet var märkligt och slutet lika märkligt.
Vissa böcker sätter ordentliga spår i våra hjärnor och det här var just en så´n bok.

Tänk er, att ni sätter er på ett plan med känd destination men komma fram till en plats ni inte har en aning om och som ni inte ens kan göra er förstådda på.

"Författare: Ferenc Karinthy
Thriller
1980

Det värsta var oförmågan att att nå kontakt. Språket och alfabeteti den myllrande jättestaden liknade inte något av dem han kunde: och han, språkexperten, kunde många. Dessutom verkade det som om ordens uttal och betydelse försköts från dag till dag och från person till person. En stad som alla andra, men där ändå allt var obegripligt. Fanns den på jorden överhuvudtaget? Passet hade tagits ifrån honom på hotellet, ingen intresserade sig för hans problem. Hur hade han kunnat hamna här i denna overklighet när han stigit på planet i Budapest med destination Helsingfors? Kanske har han ändå en möjlighet att nå ett svar: hos den vackra Epepe, (eller hette hon Bebebe eller Edjedje). Men en dag är hon borta, andra har flyttat in i hans hotellrum. Hans identitet är nollstäld. Mardröm? Science fiction? Förtäckt samhällskritik? Helvetesvision? Många tolkningar erbjuder sig: säkert är bara att ungraren Ferenc Karinthy driver spänningen till bristningsgränsen i en mycket ovanlig berättelse med ohyggliga perspektiv och många dunkla bottnar."

Mycket mer finns inte att tillägga, annat än att säga, att den här boken borde varje bokläsare värd namnet, läsa och njuta av.

Ha en trevlig läsning och sköt om er.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook