DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

fredag 4 februari 2011

Odlor i regnbagens alla farger, i Gambia.



Odlor ar ett djur som man stoter pa har varje dag, nar man ar ute och gar.
Den har pa bilden ar dock den enda i sitt slag som jag har sett.

Annars har jag sett sa manga och i sa olika storlekar men de andra har varit mer i det brungra slaget.

De springer oftast upp fran marken och upp pa narmsta mur, nar man narmar sig de och eftersom att fargen ar sa neutral, ar de valdigt svara att upptacka pa marken.

I bland stannar de till ett tag pa murvaggen for att vanta men sedan kan de forsvinna i vag som sma pilar over murkanten, innan man ens hinner att lyfta upp kameran, for att ta en bild.

Det ar lite trakigt, for eftersom de ar sa snabba, sa ar de ocksa svara att fanga pa bild, sa att man kan fa en tillrackligt stor bild pa de.

Jag har dock sett en mycket stor odla, som haller till vid ett stalle som kallas Kotu, som gransar till Kololi, nar jag besokte en dansk faster, till en av mina aldsta och basta vanner.

Hon brukar varje ar besoka Gambia och har gjort det i valdigt manga ar och brukar da bo pa ett hotell som heter bungalow Beach Hotel och ligger just i Kotu.

Straxt innan man kommer fram till strandhotellets omrade, vid en vag som avslutar vid hotellet, sag jag den har jatten, komma gaende over vagen och forsvinna in pa andra sidan, in i det haga graset och buskarnna.

Jag hade inte en chans att fa fram min kamera, da jag inte alls var beredd pa detta mote.
Den var sakert ca en och en halv meter lang, fran nosen till svansspetsen och den var sa pampig att se , dar den tog sig over fran den ena till den andra sidan for att sedan forsvinna, sparlost.

For er som vill besoka Gambia for forsta gangen och vill se en odla i jatteformat, kan jag rekommendera Kotu och BB Hotel, som det ocksa kallas.

Har inte tagit reda pa vad det kostar att bo dar men det ar ett riktigt mysigt hotell i tvavaningshus med uteplats eller balkong/altan, pa den ovre vaningen.

Det ligger alldeles nere vid stranden och har en egen uterestaurant som ligger nere, dar stranden borjar och det ar i sin tur alldeles vid resauranten.

Jag besokte denna jattetrevliga faster och vi hade tur att fa rikligt med sol, en av dagarna och passade da pa att bada i Atlantens holjudda dan.

Senare, at vi var sena lunch vid hotellets resaurant.

Vi hade flera mycket trevliga dagar tillsammans och besokte ocksa ett stalle, som ligger alldeles vid sidan av hotellet och som kanske skulle kunna kallas, for ett kopcentra, med flera olika slags sma butiker med diverse mycket fina hantverk och dar i bland afrikanska klader, som ar nagot alldeles speciellt det med.

Tillbaka till odlan, som fastern berattade for mig om, sabrukar den halla till dar jag sag den och dar ser man den ofta, sa det ar nog mycket stor chans att ni far se den , om ni valjer att bo dar vid ert besok.

Den ar valdigt oradd av sig och har darfor inen bradska, att forsvinna, sa fort den kan, som de andra jag har sett tidigare.

Det var lite om de andra djuren jag hittills sett har i landet och som ar mycket vackra och valdigt manga.

Kom garna ner och ta en titt pa de med, samtidigt som ni beskadar en hel del andra markliga och fantastiska ting, som jag ska beratta mer om nasta gang.

Ha det sa gott tills dess.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook