DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

måndag 14 februari 2011

I DAG RADDADE JAG EN...











 












...raddade jag en get, som hade fastant med sin fot och 
fatt sitt rep som den var bunden med, fastsatt runt halsen
runnt sit ena bakben, med flera varv och han kunde knappast 
rora sig.

Getterna gar oftast losa pa gatorna men i bland ar de fastbundna 
runt nagot trad eller en vid pale som sitter nedsatt i marken.

De flesta gar losa och det tycker jag ar bra.
De vet vem som ager de och hittar sjalva hem, efter sina
utflykter pa gatorna.

Det ar likadant med honsen och tupparna, som ocksa gar
omkring losa pa gatorna.
De vet vart de hor hemma och hittar alltid hem igen.

Man hor hela dagarna hur tupparna gal i fran de olika "compounden",
runt omkring och de har i bland med sig sina honor nar de vandrar
runt och i bland med kycklingarna med.

De ar trevligt att se alla dessa djur nar de vandrar runt och
mumsar i sig det de kan hitta utefter gatorna.

Det ar inte bara dessa djur man ser ga losa, aven asnorna,  
som anvands som dragdjur till karrorna som anvands for att 
transportera diverse varor.

Vill man bli av med sina sopor, sa ar det de har mannen med sina 
asnedrivna karror, som hamtar upp de och man betalar en ringa 
summa av 10-15 dalasi for att fa bortfraktat sina soppasar har.

Det ar annat an vara sophamtare i Sverige.
Har brukar man slanga det mesta omkring sig, tyvarr och det 
ar trakigt att ett sa vackert land ska vara fyllt med sa mycket 
sopor pa de fina sandgatorna .

Kanske blir det andring pa det om bara regeringen har inser att 
det skulle gynna turismen att halla rent och se till att det ser
trevligare ut runt omkring oss alla har.

I ar ar det dessutom valar har i Gambia, sa vi far se hur det valet
gar.
Kanske blir det en ny president, som inser vardet av att halla
landet rent.

Da blir det nog ocksa nya arbetsmojligheter for 
alla arbetslosa ocksa men det vet jag ju inte.
Man kan i alla fall hoppas att det blir battre och renare.

Nu ska jag ga och lagga mig och ni far ha det sa bra tills vi ses
nasta gang.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook