DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 8 februari 2011

FORTSATTNING PA LIVET I GAMBIA.

Det har ar ingen gurka, det ar en tvattsvamp.


.
Tvattsvamp och tvattsvamp, var kanske lite mycket sagt.
Skalar man av holjet, sa har man, vips en fardig svamp att anvanda till nasta bad eller dusch.

Apropa vatten, sa kan det vara bra att veta, nar man kommer hit, att det ar valdigt dyrt att kopa vatten pa flaska men man kan i stallet kopa en "plastsack" med portionspasar, som ar mycket billigare an det pa flaskor.

Jamforelsevis kan sagas, att en flaska med 1 och en 1/2 liter vatten kostar 20 dalasi mot en sack med flera ganger mer vatten, i mindre engangsforpackning i drickstorlek, kostar 35 dalasi, sa dar kan man gora en bra besparing.

Enligt manga andra, svenskar kan man aven dricka kranvattnet med, da det ar lika rent som det svenska vattnet.
Det later jag vara osagt men jag har sjalv druckit det manga ganger men aldrig blivit sjuk av det.

Det kostar bara halften att ga till tandlakaren har, mot i Sverige och det finns ett stalle som heter:


Sweden Clinic.
Den mest anlitade tandlakaren i Gambia och han ar svensk.
Tfn nr (+220) 44 612 12
Se mer info pa : www.swedent.gm

Och sa finns det en svesktalande lakare med, som fatt sin utbildn, i Sverige:

Lamtoro Clinic

Ligger mellan Kotu och Kololi omradet.
Ags av Dr. Sallah som ar utbildad i Sverige pch talar flytande svenska.
Det ar en ren och fin klinik som dessutom har set basta apoteket.
Tfn nr (+220) 46 09 34


Blir du biten av en insekt gar du hit :

MRC - Medical Research Center, som ligger i Bakau och dar de ar experter pa omradet, insekts och orm bett.

Det ar viktigt att snarast komma i kontakt med en lakare om man blivit biten av en insekt eller orm.

Den som hjalpt mig med de tre sista tipsen, ar en av mina basta vanner i Sverige, Halstad och som heter Anna P. Hon ar den basta man kan tanka sig, pa att fa fram uppgifter som for mig ar guld varda.


Na, nu har ni fatt lite mer kott pa benen, tills ni kommer ner hit och mer ska det bli, nar tiden racker till.


Till dess far ni ha det sa gott och ha en trevlig kommande vecka.


Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook