DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 27 mars 2011

LIVAT I GAMBIA !

Jaa, det kan man nog säga att det är =)

Här sjunger fåglarna konstant och det är långa och mycket vackra,  invecklade sånger.
Faktum är att de till och med kan "  prata engelska"   och det låter som om de sjunger en fråga, "   U agree, U agree? "  .

Fast en gång lät det som om de sjöng, "  I kill U, I kill U "   och det lät märkligt =/

Mystiskt och här om dagen var det en annan fågel som lät som om den sjöng, "  Kipp, killevipp, kipp killevipp ????

Det finns så många olika sorters fåglar här och de är alla väldigt olika våra egna fåglar i Sverige.


Jo, fast det finns två fåglar här, som vi också har i Sverige och det är svalor och kråkor.

Svalorna liknar våra egna, så vitt jag vet men jag är ju inte någon ornitolog förstås men kråkorna är svarta och vita och inte svarta och grå, som våra kråkor/

De låter dessvärre likadant och här är det väldigt många och i stora flockar och det låter där efter.

Sedan finns det fladdermöss med och de låter också.
Nr jag hörde de första gangen, sa trodde jag att det var sma korta åsneskrin jag hörde men det var fladdermöss, berattade min man.

Vi har ett träd har på tomten som just nu har en slags frukter som fladdermössen gillar och då flyger de hit i skymmningen och hänger där och låter som åsnor och mumsar i sig.

Det gick tyvärr inte att få se de men  de fanns där och bevisen fanns, i form av en väldig oreda, på marken som de lämnade efter sig, med bärrester och annan skit. 

Sedan har vi ju åsnorna med, som skriar i bland och de gör de ganska högt.
Getterna är inte heller tystlåtna, utan bräker i bland högt och svarar varandra även då de befinner sig pa olika ställen, runt i området. 

Tupparna är inte heller tystlåtna av sig och de kan man höra över allt här, då de är väldigt många
Ja, det var lite om livet och djurlivet här i Gambia.

Tills vi ses nästa gång, så får ni ha det så gott och en trevlig söndagskväll.

Kram Maritha.



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook