DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 2 mars 2011

Den sjuka arabvarlden.

Libyen som manga trodde befann sig i ett jarngrepp och som skulle besta, lange till, har nu skakats om i nagra veckor och hur det kommer att sluta, vet val ingen helt sakert.

Ett som ar sakert ar i alla fall att folket dar, liksom i flera av de norafrikanska landerna, har fatt nog av diktaturen och fortrycket, som de fatt leva under i flera ar.


Jag minns, nar jag tidigare under 2010, laste om var eminenta handelsminister, Ewa Bjorling, som uttalade sig sa positivt i pressen, om sin fantastiska resa som hon gjort till Libyen och dar hon stannat i tre dagar och traffat Kadaffi.


Hon hade dar foreslagit att Kadaffi, skulle overta satelitovervakningen av flyktingbatarna, som bland annat kom fran Libyen for att ta sig till Italien, med flyktingar fran Afrikas fattiga befolkning.


Jag blev sa upprord over hur naivt dum manniskan kunde vara.
Kaddafi are en diktator och styr sitt land och folk med en jarnhand.
Han och andra araber, tycker inte om svarta och var ju faktiskt de som startade den svarta slavhandeln med, langt fore de vita.


Att lata hans land med sin syn pa svarta, ta over en sadan post, som overvakning av dessa svarta flyktingar, ar sa illa det skulle kunna bli. 
Det ar fortfarande de hardfora lagarna som galler i Libyen och folk som far dodsstraff blir fortfarande stenade i detta (och manga andra islamskt ledda lander). 

Man graver ner folk i marken upp till ungefar i hojd med brostkorgen, sa att de inte kan springa sin vag under steningen.
Sedan ar det bara att kasta.


Jag skrev till var kara handelsminister och fragade om hon hade den bleaste aning om vad som forsigick i detta islamska land och bad om ett svar pa mitt mail.
Det ar brukligt att nagon som arbetar under henne, svara a hennes vagnar men sa var inte falet den har gangen, vilket gjorde mig annu argare.


Ar man sa daligt palast, bor man inte inneha en sadan post och gora bortsig och Sverige pa det sattet, anser jag och skamdes a hennes vagnar.
Vad hon gjorde dar emot, var att utelamna det besoket i sin blogg, som hon annars spratte ord omkring sig med, om vad hon utrattat under sin tid som handelsminister??????


Jag sag nagot senare en mycket sorglig video, pa Youtube med Kadaffi, dar han gjorde flera elaka uttalanden angaende bland annat manskliga rattigheter och som han for att visa vad han tyckte om skrattade hogt och demonstrativ.


Jag ska forsoka att hitta lite Youtubevideor, som visar vem han ar, aven for omvarlden.
Tills dess far ni lasa och begrunda denna enorma och skakande utvecklingen i Nordafrikas lander, som en gang faktiskt tillhorde de svarta afrikanska folket.


Kram Maritha.

 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook