DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

lördag 16 juni 2007

Fy, vad det är kallt.

Det är den 16 juni och det är 14 plusgrader. Hmmm... I mars, april och maj var det aprilväder men vad tusan kan man kalla det här för ? Coolt väder!?
Man får ha is i magen för att inte få hjärnsläpp, så här före midsommar. Det är inget problem med att hålla huvudet kallt i alla fall. Det är lagom åt oss svenskar som aldrig blir riktigt nöjda. Endera är det för kallt eller oxå är det för varmt. Ena dagen är det sååå torrt och då blir det gnäll för det och när se´n regnet kommer blir det ett hinla liv över att det alltid ska regna när man ska göra något (det är alltid då som man ska göra något). Själv älskar jag åskan med sina otroliga blixtar och öronbedövande dunder och brak. Tyvärr är det ont om de vädren oxå.
Jag surfade häromdagen och hittade en kul sida där man kunde läsa riktigt mycket om blixt och åskväder. Bland annat hittade jag det här:
Åska i Sverige
Nu går det att se var det blixtrar över Stockholmstrakten.

Vid åsknedslag visas ett blågrönt kryss på kartan.
Efter 1 minut övergår krysset till att bli en gul prick. Med tiden byter pricken färg från gul, via orange till röd färg och efter 120 minuter försvinner pricken. Det innebär att man kan se var det åskat senaste 2 timmarna och hur åskan förflyttat sig under den tiden.Kartan uppdateras varje minut.

Vill du se fler kartor kan du besöka den trevliga hemsida som jag hittade den här kartan på.
http://www.startsidan.org/visablixtar.php

Som vanligt när det är kallt och jag fryser så vill tigern i familjen ut och lufta pälsen. Trots att jag är envis till naturen så brukar Tigris vinna våra dragkamper. Katter är de envisaste jag någonsin stött på och de kan se så förolämpade och plågade ut att man bara måste ge efter till slut.
Nu ska jag öppna altandörren och släppa ut tigern (och släppa in kylan och då går det inte att knacka på tangenterna).

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook