DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 24 maj 2009

Hur man lurar arvet av bröstarvingar,...

...ska jag berätta om för er i dag.
Att vara barn till frånskilda föräldrar, med de lagar som finns i dag, är ingen som helst garanti för att man får något som helst arv efter sden förälder som man inte lever med.
Jag har själv får vara med om en alldeles speciell händelse i mitt liv som gav mig ganska tuffa smällar av vad som kan hända när ens ena förälder går bort (i mitt fall min biologiska fader). Min biologiska far begick insest med mig när jag var nio år gammal vilket har satt väldigt djupa spår i hela mitt fortsatta liv.
Efter den händelsen, som jag har ett mycket stark minne av, slutade vi träffa honom, "fadern".

Jag blir alltid våldsamt upprörd när jag läser om dessa pedofiler som utsätter barn för så fruktansvärda saker och dessutom lägger till, som sitt försvar, att de själva blev utsatta för samma saker, som barn ???
Hur kan någon som upplevt en sådan händelse, överhuvud taget göra ett annat barn så illa?? I mina öron låter de inte riktigt klokt. Hur kan man, efter att själv ha upplevt detta fruktansvärda, utsätta något annat litet barn för något man själv lidit utav.


Hur som helst, tänkte jag tala om hur våra fantastiska svenska lagar (fyllda med kryphål) hjälper oss att få bli gottgjorda på något sätt =) I flera fall har jag läst hur människor ställer samma frågor om och om igen på juridiska frågesidor i tidningar och undra över om man har rätt att ärva efter sin biologiska fader och får alltid samma svar, ja absolut.
Ja, man har rätt som bröst arvinge att få ärva (något som inte kan bortförhandlas, på något enda sätt) när ens fader går bort. Är fadern omgift har man fortfarande samma rätt.
Om det finns nya barn i det äktenskapet har man fortfarande samma rätt. De nya barnen får däremot inte ärva förrän deras mor gått bort. Tidigare barn ärver direkt efter fadern.
Hälften av det fadern äger, går till änkan och den andra halvan ska delas mellan de barn fadern har, från både tidigare äktenskap (eller utomäktenskapliga barn) och från det nuvarande äktenskapet.


99galleries.com

Min berättelse ska handla om hur man, om man är riktigt elak, kan använda kryphålen i lagen för att förse sig själv i stället för att göra det lagen föreskriver. Även detta är faktiskt ett rent lurendrejeri, fast i svensk klass.
Jag hinner inte att berätta om det den här gången,


99galleries.com
men lovar att skriva om det snart.
Tills dess får i ha det så gott och njuta av det skira gröna som spirar i naturen.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook